Al is het gedeeltelijk omwisselen van de tramlijnen 16 en 9 gunstig voor de bereikbaarheid van het Wateringseveld met de grote stations, voor de bewoners langs de huidige route van lijn 9 pakt dat juist weer verkeerd uit. Ook toont een onderzoek aan, dat dan minder mensen de tramlijnen zouden gaan gebruiken. Dit heeft de gemeente geantwoord op vragen van D66-raadslid Marieke van Doorn
Met tram 16 duurt het nu een half uur voor je vanuit het Wateringseveld op een van de grote treinstations bent. De bewonersorganisatie had daarom voorgesteld om vanaf de halte Leggolostraat de tramlijnen 16 en 9 om te wisselen, omdat lijn 9 een snellere verbinding heeft met de stations, wat 8 minuten reizen zou schelen.
Middenbermen
Ook de verkeersveiligheid in deze relatief nieuwe wijk is door de bewoners aangekaart. Als antwoord heeft de gemeente gemeld, dat daarom bij de kruisingen van de Noordweg met de Menno ter Braakstraat, de Rhijenhof
en de Hans Lodeizenstraat middenbermen worden geplaatst met opstelruimte voor overstekende voetgangers en fietsers. Hoe deze ingrepen er exact uit gaan zien, moet nog worden ontworpen.